Jak zapamiętywać słówka

Jak zapamiętywać słówka

Kursanci dzielą się na tych, którzy zdają się zafascynowani mnogością angielskich ekwiwalentów naszych słów i na tych, którzy mimo szczerych chęci szybciej zapominają stare niż przyswajają nowe słówka. Kierując się zasadą, że podzielić ich można również ze względu na style uczenia się na wzrokowców, słuchowców i kinestetyków, poniżej kilka przetestowanych przeze mnie sposobów aby choć trochę ten proces zapamiętywania usprawnić.

FISZKI

Idealne oczywiście dla wzrokowców. Opcji jest tu sporo, polsko-angielskie, obrazkowe czy z definicjami. Jaki jest głowy problem? Trzeba je najpierw zrobić :). O ile sam proces ich przygotowania jest również bardzo korzystny dla uczącego, o tyle mało komu chce się do tego zabrać. Aby pokonać tę pierwszą przeszkodę, możemy takie fiszki dla naszych kursantów przygotować. Nam zajmie to czas tylko raz, a nasi kursanci będą w niebo wzięci 🙂 Przydatną do tego stroną jest Fiszkoteka. Kopiując do szablonu listę słów z Excela, program sam wykona za nas resztę pracy. W ten sposób przygotowane sety znajdziecie też we wszystkich materiałach do zajęć, które proponuje na mojej stronie.

MP3

Słuchowcy i kinestetycy z pewnością powinni spróbować słuchania setów słownictwa. Dosyć, że ułatwi im to zapamiętanie, to jeszcze przy okazji nauczą się poprawnej wymowy. Nagranie zawiera angielskie słownictwo wraz z polskim tłumaczeniem kolejno czytanym przez lektora. Moi zabiegani kursanci 🙂 słuchają ich ćwicząc na siłowni czy stojąc w korkach. A dobra wiadomość jest taka, że po przygotowaniu zestawu słownictwa do fiszek na stronie fiszkoteki, możecie przy okazji po prostu ściągnąć takie właśnie naganie.

POZNAJ, UŻYJ, ZAPAMIĘTAJ

Wg jednej z teorii, słówko użyje w praktyce minimum trzy raz trafia z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. I tutaj zaczyna się nasza rola, aby kursant nie miał wyboru i słówko użył podczas zajęć 🙂 . Podczas swobodnej konwersacji na kursantach spoczywa konieczność szukania możliwości użycia nowych zwrotów. Biorąc pod uwagę, że muszą skupić się również na gramatyce, poprawnej wymowie, zrozumieniu pytania i wymyśleniu co w ogóle chcą powiedzieć, to nie jest to łatwe zadanie. Aby oszczędzić im trochę pracy, możemy przygotować pytania, które w swojej treści będą miały ukryte słownictwo. Wzrokowcom pytanie pokażemy, słuchowcom przeczytamy. Możemy na tej zasadzie przygotować też opinie i poprosić, aby kursant się do nich ustosunkował.

Kolejną opcją są pytania z brakującym słówkiem, krzyżówki, w których cześć haseł kursant musi odgadnąć, na podstawie podawanych przez nas definicji, a część musi opisać, tak abyśmy my mogli je odgadnąć. Możemy też poprosić kursantów o ułożeni zdań z podaną konstrukcją gramatyczną i nowym słówkiem.

NAUKA PRZY OKAZJI

Idealnie byłoby nie myśleć nawet o tym, że się uczymy. Myślę, że pomimo wielu obietnic składanych w tym zakresie przez różne nowoczesne programy i platformy, nie jest to do końca możliwe. Ale częściowo już tak 🙂 Skutecznym sposobem jest czytanie książek, w programie, który daje nam opcje przetłumaczenia nieznanego słówka klikając po prostu w wyraz. Jedną z tego typu aplikacji na telefon, które ostatnio znalazłam jest Ewa. Znajdziemy tu spory zestaw angielskich książek popularnych autorów. Sprawdzanie słówek podczas czytania jest nużące i często zniechęca do samej książki. Tutaj skupiamy się na czytaniu, a nowe wyrazy pojawiają się całkiem naturalnie.

ĆWICZENIA, KTÓRE WCIĄGAJĄ

Pewnie słyszeliście już o platformie Quizlet, która daje lektorom możliwość tworzenia interaktywnych ćwiczeń dla swoich kursantów. Jest to ciekawe odmiana od tradycyjnych ćwiczeń na papierze. Kursantom daje opcję ćwiczenia w każdym momencie i miejscu, a nam kontroli na tym czy w ogóle zaglądają do materiałów z powtórki. Przygotowanie ćwiczeń jest oczywiście czasochłonne ale przecież będą one z nami długo, unikniemy też drukowania ton materiałów. A co najważniejsze, ćwiczenia są na tyle różnorodne, że niezależnie od stylu uczenia, każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

Jak zapamiętywać słówka

Dodaj komentarz