Pierwsze zajęcia są wbrew pozorom najistotniejsze nie tylko dla słuchacza (bo po nich decyduje się kontynuować współpracę z lektorem lub też nie) ale także dla lektora. Ustalenie celu nauki, czasu trwania kursu, terminów itp. ma istotny wpływ na dobre zorganizowanie się i przyspieszenie efektów nauki. Natomiast najistotniejszym elementem jest ocenienie poziomu umiejętności ucznia, tak abyśmy mogli pracować na odpowiednich materiałach i założyć czas jaki jest nam potrzebny do osiągnięcia celu.
Jest to o tyle istotne, że zarówno zbyt łatwe, jak i zbyt trudne treści potrafią jednakowo zniechęcić. Słuchacz na pewno nie będzie chciał się nudzić, bo to wywołuje poczucie straconego czasu, natomiast zbyt skomplikowany materiał, może zepsuć nam zajęcia, wywołać frustracje i poczcie, że lektor nie jest w stanie pomóc mu w przyswojeniu nowych tematów. Temat jest też o tyle skomplikowany, że do oceny mamy nie jedną a kilka umiejętności językowych. Przecież to, że ktoś genialnie zna gramatykę, nie oznacza, ze potrafi płynnie mówić itp. Poniżej więc kilka kroków potrzebnych do oceny umiejętności ucznia.
TEST GRADACYJNY
Mówienie to najważniejsza umiejętność językowa bo w przeważającej mierze głównie wykorzystywana. Trudno zdiagnozować ją w 10 minut, dlatego na niej najlepiej oprzeć pierwsze zajęcia. Najlepiej zacząć od testu gradacyjnego – słuchacz odpowiada na pytania poukładane od najprostszych (obejmujących umiejętności poziomu A1) do najtrudniejszych (C2). Każde z pytań oparte jest na innej umiejętności gramatycznej. Jeśli słuchacz zna strukturę/czas/zwrot to zrozumie pytanie i poprawie na nie odpowie. Jeśli w pewnym momencie widzimy, że zaczynają się problemy, niepewność, tzn. że doszliśmy do poziomu, od którego naukę należy zacząć. Poniżej do pobrania przykładowy test, który stosuje sama.
UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE
Po teście opartym na tak precyzyjnej znajomości gramatyki, warto sprawdzić też umiejętności mówienia i zasób słownictwa w praktyce. Do tego celu najlepiej użyć różnego rodzaju konwersacji, również stopniując poziom trudności. Jest to o tyle istotne, że czasem mimo umiejętności, słuchacz nie rozumie/nie czuje zasad ćwiczenia i to negatywnie pływa na jego performance. Gradacja jest znowu istotna, ponieważ głównie na pierwszym spotkaniu, każdy mniej lub bardziej się denerwuje, dlatego rozpoczęcie od czegoś z czym słuchacz na pewno sobie poradzi dodaje pewności siebie, a potem kursant może nawet nie zauważy, że z każdym kolejnym ćwiczeniem robi się trudnej. Od lektora wymaga się tutaj akurat sporej elastyczności. Nigdy do końca nie wiemy z kim będziemy mieć do czynienia i czy poziom, który podano nam przy umawianiu spotkania jest rzeczywiście adekwatny do majętności. Proponuje więc przygotować :
· 1st step: konwersację opartą na najprostszej gramatyce: czasowniki modalne, czas Present Simple, Present Contniuous. Bardzo powtarzalne, może też posłużyć do odświeżenia ćwiczonej struktury.
· 2nd step: odgrywanie ról: np. rozmowa telefoniczna, podczas której kursant musi coś załatwić. Bardziej spontaniczna reakcja z koniecznością zrozumia przekazu i wykorzystania fraz użytkowych.
· 3rd step: rozmowa na podstawie fotografii na temat zgodny z preferencjami ucznia – praca, sport, kino. Tutaj możemy użyć części egzaminu FCE lub CAE. Obrazki pozwalają na wykorzystanie bardziej zaawansowanego słownictwa i struktur ale równie dobrze można pozostać przy prostym języku. To pokazuje nam jakich form kursant używa naturalnie.
· 4th step: konwersacja najbardziej abstrakcyjna i na zróżnicowane tematy. Tutaj mogę polecić jedną z moich gotowych lekcji np. o kampaniach publicznych. Podczas jednej konwersacji poruszamy przeróżne tematy od ochrony środowiska przez zdrowie, problemy społeczne i świat biznesu. Możemy łatwo zorientować się w jakich obszarach kursant nie czuje się najpewniej.
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU
Tę umiejętność da nam się w pewnym stopniu ocenić w czasie zajęć – zobaczymy na ile swobodnie komunikujemy się z słuchaczem. Oprócz tego proponuje test gradacyjny np. Longman – 5 zadań o różnym stopniu trudności, które słuchacz może spokojne rozwiązać w domu, aby w czasie zajęć maksymalnie skupić się na konwersacji. Poniżej link do testu wraz z nagraniami i odpowiedziami.
GRAMATYKA
Finalnie, pełny przekrój biernej znajomości gramatyki i słownictwa proponuję dać kursantowi w formie pracy domowej. Obszerny test pokaże nam nieprzypadkowe umiejętności ale faktyczną wiedzę. Z drugiej strony, powiedzmy sobie szczerze testy multiple choice są dosyć nudną formą sprawdzania kompetencji, dlatego dajmy naszemu kursantowi chwilę wytchnienia i ten ostatni etap oceny przesuńmy trochę w czasie. Warto jednak nie rezygnować z niego całkowicie ponieważ ta forma daje możliwość porównywania wyników kursanta co jakiś czas pokazując progress 🙂 A tu poniżej taki przykładowy test wraz z odpowiedziami.