Macie czasem problem z brakiem czasu albo pomysłu na przygotowanie kolejnych angażujących zajęć? A może szukacie po prostu inspiracji? Dlatego w tym artykule przedstawiam gotowy autorski scenariusz zajęć wraz z materiałami potrzebnymi do ich przeprowadzenia. Co najważniejsze zajęcia przetestowałam na kursantach w różnych grupach wiekowych i o różnych umiejętnościach. Ze względu na słownictwo najlepiej pasują do poziomu B1+/B2. Czas jaki potrzebujemy do ich przeprowadzenia to ok. 60 minut, ale to przede wszystkim zależy od tego ile kursant będzie miał do powiedzenia. Poniżej przedstawiam opis i gotowe materiały do przeprowadzenia zajęć.
O CZYM BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ?
Temat konwersacji jest związany z kampaniami publicznymi i w związku z tym porusza szerokie spektrum wątków, których kampanie dotyczą – od ochrony środowiska, przez problemy społeczne po kwestie ze świata biznesu. Jest dla kursantów angażujący ze względu na niedopowiedzenia i konieczność domyślania się intencji autorów kampanii. Całość oparta jest na materiałach autentycznych – kampaniach przeprowadzonych w różnych miejscach na świecie.
W skład zestawu wchodzą: zdjęcia bilbordów, handout dla nauczyciela ze scenariuszem zajęć krok po kroku, lista słownictwa dla kursanta wraz z fiszkami i nagraniem mp3.
JAK ZACZĄĆ?
Przechodzimy przez krótki warm up, aby zaciekawić kursanta, a następnie wprowadzamy go w temat zajęć.
- ROZGRZEWKA
Pokazujemy kursantowi krótkie nagranie z jedną z poniższych reklam użytych w kampaniach publicznych i pytamy o czym była i jakiego problemu dotyczyła.
KROK 1: I’ll show you a short video. I would like you to tell me what it is about.
Poniżej linki do kampanii:
www.theguardian.com/media/video/2013/dec/30/public-health-england-anti-smoking-campaign-video
www.youtube.com/watch?v=Y_WcaIkWYuk
KROK 2:
- What problem does it concern?
- What is specific about this video?
- How do you feel after watching it?
- WPROWADZENIE
KROK 3: Zadajemy kursantowi poniższe pytania wprowadzając go w temat.
- Do you know what is a public campaign?
- What problems can it concern?
- What public campaign have you seen?
Po tak przygotowanym gruncie 🙂 przechodzimy do głównej konwersacji z użyciem materiałów wizualnych.
- LEKCJA GŁÓWNA
Pokazujemy kursantowi bilbordy użyte w różnych kampaniach publicznych. W pierwszej kolejności zdjęcie bez sloganu. Prosimy, aby spróbował odgadnąć jakiego problemu dotyczyła kampania. Dajemy wskazówki. Potem pokazujemy oryginalny bilbord (ze sloganem). Jeśli kursant nie odgadł, pytamy ponownie czy teraz domyśla się, czemu poświęcona była kampania. Potem gdy wszystko jest jasne, zadajemy kilka pytań dotyczących danego problemu.
KROK 4: I’ll show you a billboard used in some public campaign. I would like you to guess what problem it might concern.
To zdjęcie pokazujemy jako pierwsze. | KROK 5: To z napisami pokazujemy po próbie odgadnięcia przez kursanta tematu kampanii. |
KROK 6: (wyjaśnienie) : The campaign was about disabled people and problems they face every day such as lack of lifts or other facilities.
KROK 7: pytania
- What barriers do the disabled encounter during every day life?
- Are they more often discriminated or treated with privileges at work?
- Have you ever had a chance to help some disabled person?
- What is the difference between “disabled” and “handicapped” ?
KROK 8: Przechodzimy do kolejnej kampanii, zmieniając temat konwersacji. Postępujemy analogicznie.
|
The campaign is about donating blood for ill people.
- Have you ever donated blood?
- Is it popular in our country? What about donating other organs?
- Why is it important to donate blood?
Na koniec, zadajemy jeszcze kilka pytań podsumowujących i porządkujących konwersacje.
W ten sposób przechodzimy przez 8 pozostałych bilbordów. Jeśli pomysł na konwersacje przypadł Wam do gustu, tutaj możecie otrzymać pełny zestaw wraz z setem słownictwa, fiszkami i mp3 ze słownictwem, które wręczamy kursantowi po zajęciach 🙂